Frihed til lokale beslutninger om bevægelse i folkeskolen

Den 19. marts 2024 blev der indgået en politisk aftale om en ny folkeskolereform. Med reformen gør man op med det centrale krav om, at elever skal have 45 minutters bevægelse og motion i løbet af skoledagen.

De oprindelige intentioner om at give eleverne en mere aktiv skoledag var gode, men virkede nok ikke helt efter hensigten. Det skyldes formentligt det forhold, at  det er vanskeligt at integrere bevægelse som en del af andre fag - noget man i for stort omfang nok satsede på.    

I stedet for et centralt krav om et bestemt antal minutter til motion, giver reformen nu mulighed for, at kommunerne og skolerne i højere grad selv kan udvikle og skabe rammerne for motion i skolerne. Det kan bl.a. være gennem øget samarbejde med lokale aktører og idrætsforeninger, og gennem indførelse af et lokalt valgfag i 7.-9 klasse, som bl.a. kan have fokus på træneruddannelse.

Det er positivt, at skolerne får øget frihed til at planlægge, hvordan motion og bevægelse skal indgå i skoledagen. Det behøver nemlig ikke betyde en nedprioritering af idræt. Tværtimod kan det medvirke til nytænkning, innovation og ikke mindst samarbejde med de lokale idrætsaktører, som kan inspirere og motivere flere børn og unge til at blive en del af idrætsfællesskaberne også uden for skoletiden. I den forbindelse har vi i DFHO naturligvis fokus på, at kommunerne og skolerne ikke kun skeler mod foreningsidrætten, når de træffer beslutninger om, hvilke lokale idrætsaktører de ønsker at etablere samarbejde med. Den private idræt og ikke mindst fitnesscentrene er med deres knap 1.000 fitnesscentre i samtlige 98 kommuner en central kilde til motion og idrætsfællesskab i nærmiljøet. Præcis som foreningsidrætten. Fitness er faktisk for de 13-15-årige blevet en mere populær sportsgren i foreningsfodbolden, og Københavns Kommunes Børnesundhedsprofilen viser, at 43% af børn i 9. klasse i Københavns Kommune går til fitness eller styrketræning. Det er næsten på samme niveau, som deltagelsen i alle øvrige idrætsgrene i foreningsidrætten tilsammen. Det understreger, at fitness som idrætsgren med deres faciliteter og fællesskaber i vidt omfang appellerer til mange og ikke mindst de unge.

 

I DFHO har vi allerede med ”Fit in” udviklet undervisningsmaterialer målrettet 7. - 9. klasser, som skolerne frit kan anvende som inspiration i timerne. Undervisningsforløbet er tillige gjort digitalt tilgængeligt på Forstå - Gratis undervisningsforløb og undervisningsmaterialer - Forstå.dk (xn--forst-qra.dk) gennem vores samarbejde med Lindhardt og Ringhof.

På vores Årsdag 2024, som afholdes den 16. maj i København, sætter vi ekstra fokus på, hvordan vi i kommunerne over hele landet kan styrke samarbejdet på tværs mellem kommune, skoler, foreningsidrætten og den private idræt. På årsmødet ser vi på mulighederne for samarbejder, vi lader os inspirere af de gode eksempler på samarbejder, og vi drøfter, hvordan vi i øget grad kan gøre bedre brug af hinandens forskellige kompetencer og styrker på tværs af idrætten og kommunerne for at få endnu flere med i idrætsfællesskaberne og give flere modet på en aktiv hverdag i det nære.

Du kan tilmelde dig årsdagen den 16. maj 2024 kl. 9-13 på linket her: https://www.danskerhverv.dk/kurser-og-events/2024/maj/dfho-arsdag-2024/, men skynd dig, for der er begrænsede antal pladser.

I DFHO står vi klar til at samarbejde, og vi ser frem til at drøfte mulighederne.