Vedtægter

DFHOs seneste vedtægter - sidst revideret den 24. maj 2018.

§ 1. NAVN

Organisationens navn er Dansk Fitness & Helse Organisation - DFHO.

§ 2. FORMÅL

Organisationens formål er:

  1. at fungere som et uafhængigt fællesskab for danske fitness- og velværecentre.
  2. at repræsentere, promovere og beskytte fitness branchen i Danmark.
  3. at varetage medlemmernes interesse og løbende arbejde for bedst mulige rammevilkår for danske fitness- og velværecentre.

§ 3. MEDLEMSSKAB

I organisationen kan alle fitness- og velværecentre i Danmark optages.

Ansøgning om optagelse som medlem, herunder ansøgninger fra leverandører til fitness- og velværecentrene, sker ved henvendelse til sekretariatet, der godkender eller afviser optagelse.

En ansøger, der forelægges en afvisning om optagelse, kan forelægge beslutningen herom for bestyrelsen, som her den endelig afgørelse af, hvorvidt en ansøgning om medlemskab kan imødekommes.

Et medlem kan ekskluderes, såfremt medlemmet modarbejder foreningens interesser eller tilsidesætter sine forpligtelser i medfør af disse vedtægter.

Beslutning om eksklusion træffes af bestyrelsen. Det berørte medlem kan derefter inden 30 dage fra bestyrelsens beslutning kræve spørgsmålet behandlet på en generalforsamling (ordinær eller ekstraordinær), hvor beslutningen om eksklusion for at have virkning skal bekræftes af generalforsamlingen. 

§ 4. ANTIDOPINGKONTRAKT

Medlemmer af DFHO er forpligtiget af Antidopingkontrakten indgået mellem Organisationen og Anti Doping Danmark. Ethvert medlems manglende overholdelse af forpligtigelserne i kontrakten vil medføre eksklusion.  

§ 5. KONTINGENT

Kontingentets størrelse fastsættes en gang årligt på generalforsamlingen og medlemmer opkræves kvartalsvis. 

Medlemskabsperioden på 12 mdr. forlænges automatisk ved udløb af en periode. Udmeldelse af DFHO kan ske skriftligt med et varsel på løbende måned plus 6 måneder.

Medlemskab af Organisationen bortfalder, hvis et medlem er i kontingentrestance udover 3 mdr., medmindre særlige forhold taler herimod. Forpligtelsen til at betale for indeværende medlemskabsperiode bortfalder ikke uanset at medlemskab bortfalder pga. manglende betaling.

Kontingentfritagelse eller nedslag i kontingentet besluttes af Bestyrelsen.

§ 6. ÆRESMEDLEMMER

Æresmedlemmer kan udnævnes af generalforsamlingen på Bestyrelsens forslag. Æresmedlemmer betaler ikke kontingent.

§ 7. ORGANISATION

Organisationens arbejde ledes af en Bestyrelse på min. 4 og maks. 7 medlemmer, der vælges på den ordinære generalforsamling.

Bestyrelsen er i tilfælde af medlemsudtrædelse selvsupplerende, idet sammensætningen dog skal følge ovenstående fordeling. Nyvalg skal dog godkendes på den nærmest følgende generalforsamling.

Bestyrelsens medlemmer vælges for 1 år ad gangen. Medlemmerne kan genvælges.

Bestyrelsen, der konstituerer sig umiddelbart efter generalforsamlingen, vælger ved afstemning en formand.

Formanden kan vælges udenfor bestyrelsens personkreds og udenfor medlemskredsen.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden i detaljer.

Bestyrelse og sekretariat skal henholde sig til forretningsgrundlaget (bilag 1) ved udførelsen af deres hverv.

Bestyrelsens møder afholdes, minimum 2 gange årligt, når formanden finder det nødvendigt, eller når mindst 2/3 af Bestyrelsesmedlemmerne kræver det. Dagsorden skal angives.

Bestyrelsen er kun beslutningsdygtigt, når 2/3 eller flere medlemmer inklusive formanden er til stede.  Bestyrelsen kan dog på det enkelte bestyrelsesmøde beslutte, såfremt formanden er enig heri, at bestyrelsen er beslutningsdygtig i forhold til de punkter, som skal behandles på dagsorden. I tilfælde af stemmelighed gør formandens stemme udslaget.

Beslutninger træffes ved simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed, er formandens stemme afgørende.

Der føres beslutningsreferat af bestyrelsesmøderne. Referatet godkendes af bestyrelsen.

§ 8. REGNSKAB OG REVISION

Organisationens regnskabs- og virkeår følger kalenderåret.

Revision af Organisationens årsregnskab foretages af en af generalfor-samlingen for ét år valgt statsautoriseret revisor.

Organisationens formue bør være anbragt i et anerkendt pengeinstitut og bør så vidt muligt være rentebærende.

§ 9. GENERALFORSAMLING

Generalforsamlingen er i alle Organisationens anliggender Organisationens højeste myndighed. Ethvert medlem er mødeberettiget på generalforsamlingen.

Den årlige generalforsamling afholdes i tiden 1. februar til 31. maj. Første gang i år 2008.

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når Bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal indkaldes, når mindst 1/2 af medlemmerne med angivelse af dagsorden skriftligt forlanger det. I sidste tilfælde senest til månedsdagen efter begæringens modtagelse.

Generalforsamlingens forhandlinger ledes af en af forsamlingen valgt dirigent, som ikke må være medlem af Bestyrelsen.

På den ordinære generalforsamling skal dagsordenen indeholde:

  1. Valg af dirigent
  2. Formandens aflæggelse af beretning om virksomheden i det forløbne år.
  3. Godkendelse af det reviderede regnskab.
  4. Behandling af indkomne forslag.
  5. Valg af bestyrelse.
  6. Valg af revisor.
  7. Eventuelt.

Generalforsamlingen indkaldes med angivelse af dagsorden ved en af Organisationen udsendt meddelelse til medlemmerne med mindst 30 dages varsel for en ordinær og 14 dages varsel for en ekstraordinær generalforsamling.

Indkaldelse af generalforsamlingen skal indeholde meddelelse om, hvilke Bestyrelses medlemmer, der er villige til at modtage genvalg, samt hvilke af Organisationens medlemmer Bestyrelsen foreslår nyvalgt.

Forslag til dagsorden ad punkt 4, herunder kandidater til Bestyrelsen ad punkt 5, skal være sekretariatet skriftligt i hænde i sin nøjagtige ordlyd senest 14 dage før generalforsamlingen. En liste over indkomne forslag samt en liste over samtlige kandidater til bestyrelsen skal mindst 8 dage før generalforsamlingen gøres tilgængelig for Organisationens medlemmer.

Organisationens regnskab skal mindst 8 dage før generalforsamlingen gøres tilgængelig for Organisationens medlemmer.

Afstemning kan kun finde sted om de på dagsordenen opførte forhandlingspunkter samt om ændringsforslag til disse.

For at afgive stemme på generalforsamlingen kræves personlig tilstedeværelse. Ved afstemning gælder i almindelighed simpel stemmeflerhed, jvf. dog §§ 10 og 11.

Hvert medlem har et antal stemmer på generalforsamlingen svarende til medlemmets antal af centre.

Afstemning sker skriftligt hvis minimum 1/4 af de tilstedeværende medlemmer ønsker det.

§10. LOVÆNDRINGER

Lovændringer kan ske ved godkendelse af generalforsamlingen. Til ændring af Organisationens love, herunder bilag 1, samt til optagelse af æresmedlemmer, kræves mindst 2/3 majoritet af de afgivne stemmer.

§ 11. OPLØSNING

Til Organisationens opløsning kræves mindst 2/3 majoritet af samtlige Organisationens medlemmer.

Er 2/3 af medlemmerne ikke til stede ved generalforsamlingen, kan Bestyrelses - senest 30 dage efter - indkalde til en ny generalforsamling, hvor opløsningen kan vedtages med 2/3 af de tilstedeværende stemmer.

Organisationens eventuelle formue skal efter generalforsamlingens beslutning anvendes til fremme af DFHOs aktiviteter.

§12. TEGNING - HÆFTELSE

Organisationen forpligtes ved underskrift af enten 2 bestyrelsesmedlemmer - hvoraf den ene skal være formanden eller ved underskrift af formanden og branchedirektør.

Organisationen hæfter kun for sine forpligtigelser med den Organisationen til enhver tid tilhørende formue. Det påhviler ikke Organisationens medlemmer eller bestyrelse nogen personlig hæftelse.

Organisationen må ikke stifte gæld uden generalforsamlingens godkendelse.

Vedtaget på DFHOs stiftende generalforsamling den 30. august 2006 med ændringer af 28. februar 2008, 1. april 2009, 19. maj 2011, 23. maj 2012, 21. maj 2014 samt 24. maj 2018.