Årsberetning 2017

Fremgangen fortsætter i fitnessbranchen - det skaber flere arbejdspladser, får flere til at dyrke idræt og det øger folkesundheden

Nok en gang kan vi se tilbage på et år med pæn vækst i fitnessbranchen. Faktisk har vi aldrig før set så mange private fitnesscentre på landkortet, som tilfældet er i dag.

Det er glædeligt. Først og fremmest fordi det vidner om et sundt forretningsgrundlag for branchen. Men også fordi det er en stor og velfortjent anerkendelse af, at der hver dag bliver knoklet i landets centre for at udvikle og forbedre fitnesstilbud til gavn og glæde for danskere i alle aldre.

Fremgangen er samtidig et vidnesbyrd om, at fitness har markeret sig solidt som Danmarks største folkesport.

Branchens aktører har god grund til at være stolte, fordi man i meget høj grad er med til at forbedre folkesundheden. Og det er vigtigt i en tid, hvor vores samfund i stigende grad er udfordret på, at livsstilssygdomme som overvægt bliver mere og mere udbredte. Den udfordring kan vi ikke løse alene, men vi kan være med til at begrænse den. Og det er præcist, hvad vi gør.

Det har stor betydning – ikke bare for vores samfund, men også for DFHO som organisation. For jo mere, der bliver dyrket motion i private fitnesscentre, des større en stemme kan vi tale med – både over for politikere og i den offentlige debat.

Det er også en af grundene til, at vi kan levere de resultater, vi gør. Som når vi fx går i dialog med SKAT og får præciseret et styresignal, der ellers kunne have pålagt fitnessbranchen store udgifter. Eller når vi i dialog med politikere fra begge fløje af Christiansborg får markeret de udfordringer, vi som branche står over for – blandt andet i forhold til konkurrenceforvridning.

Dermed ikke sagt, at det altid er nemt at trænge igennem med vores ønsker og forslag til løsninger. For der et ingen tvivl om, at det idrætspolitiske område til en vis grad er præget af traditioner og vanetænkning. Men håbet for fremtiden er, at den private fitnessbranche i endnu større grad bliver involveret, når det offentlige og private skal finde sammen om løsninger, der kan få endnu flere danskere til at dyrke motion.

Læs hele årsberetningen og Dansk Erhvervs analyse "Fremgang i fitnessbranchen".