Formandens beretning

På DFHOs ordinære generalforsamling onsdag den 21. maj 2014, afgav formanden beretning om DFHOs virke i det forløbende år.

DFHO som vigtig idrætspolitisk aktør

Den 6. maj 2014 blev der blandt et bredt flertal af partierne i Folketingen indgået en idrætspolitisk aftale.

Aftalen blev indgået i forlængelse af Kulturministeriet udredning om idrættens økonomi og struktur, hvor DFHO sammen med en række af idrættens aktører har været massivt involveret.

Det er en aftale med mange elementer, men vi vil gerne fremhæve enkelte dele.

DFHO er meget tilfredse med aftalen, da den på visse punkter fuldt ud flugter med DFHO synspunkter, som vi igennem en årrække har sat på den idrætspolitiske dagsorden.

På den måde afspejler denne aftale konkrete resultater, vi som brancheorganisation har kæmpet for.

Aftalen indebærer:

  • at Anti Doping Danmarks (herefter ADD) økonomi over de næste 4 år styrkes væsentligt
  • at ADD’s samlede bevilling fremadrettet vil komme fra tipsmidlerne, så pengene ikke skal forbi idrætsorganisationerne først, men tilføres ADD direkte på fordelingsnøglen i udlodningsloven
  • at ADD fremadrettet vil være en mere uafhængig organisation

Disse tre forhold er væsentlige elementer i DFHO’s mærkesag om fuld offentlig finansiering af alle ADD’s aktiviteter.

De synspunkter har vi båret med til den siddende minister, til de forskellige idrætsordførere, til embedsmændene i Kulturministeriet og sidst men ikke mindst er de gået igen i DFHO’s debatindlæg i en række medier.

Derfor er idrætsaftalen en milepæl i DFHO’s historie, hvor vi begynder at høste frugterne af vores politiske om mediemæssige arbejde med det lange seje træk.

Det er en direkte konsekvens af DFHO’s strategi, hvor vi som organisation arbejder for at skabe gode relationer til vores samarbejdspartnere.

DFHO skal opleves som en professionel, kvalificeret og imødekommende samarbejdspartner, der arbejder proaktivt, men samtidigt med forståelse og respekt for vores samarbejdspartneres interesser og behov.

Vi gør det for at styrke fitnesscentres status som idrætsaktør i det danske samfund, så vi kan arbejde bedst muligt sammen med de relevante myndigheder og interesseorganisationer.

Den strategi har vist sig at være den helt rigtige.

Det er for længst lykkedes for DFHO, at få direktøren i ADD til at anerkende, at dopingmisbruget i motionscentrene er et samfundsproblem, som kræver en styrket økonomi og en ny finansieringsstruktur i ADD.

I denne proces, som har stået på i mere end 3 år, er det også lykkedes for DFHO at overbevise repræsentanter for foreningsidrætten om vigtigheden af fuld offentlig finansiering af antidopingindsatsen.

Det er et betydeligt fremskridt, at formændene i DIF og DGI nu anbefaler kulturministeren og de idrætspolitiske ordførere på Christiansborg, at ADD skal være fuldt ud finansieret af tipsmidlerne. Dopingkontrol i de kommercielle centre skal finasieres via de tildelte midler til ADD, så de kommercielle centre ligestilles med kontrol i de foreningsdrevne centre.

De foreningsbaserede idrætsorganisationer har stor politisk indflydelse. DFHO har derfor stor glæde og gavn af dem som strategiske samarbejdspartnere i forhold til vores mærkesag vedrørende bekæmpelse af dopingmisbrug.

Men DFHO’s endelig mål for området er endnu ikke nået. Vi er endnu ikke derhenne, hvor ADD’s aktiviteter vedrørende dopingkontrol i private fitnesscentre finansieres fuldt ud af offentlige midler. Det er fortsat en DFHO mærkesag.

Den kommercielle fitnessbranche har med den nye aftale fået væsentlige forudsætninger på plads og vi vil arbejde lige så målrettet på den sidste del, som vi har gjort hidtil.

Det er ikke kun på dopingområdet, at DFHO-synspunkter er kommet til udtryk i den seneste politiske aftale om idræt.

Også i forhold til de generelle idrætspolitiske sigtelinjer har branchen haft medvind.

DFHO har til udredningen anbefalet, at der i fremtiden skulle afsættes statslige midler i en idrætspulje til en systematisk indsats, så udsatte grupper og andre borgergrupper med svag idrætsdeltagelse får mulighed for at dyrke idræt og motion til gavn for dem selv og folkesundheden.

Sådan en idrætspulje vil bidrage til at styrke folkesundheden gennem øget idrætsdeltagelse for alle. Og den vil kunne bidrage til, at de kommercielle fitnesscentre i endnu højere grad bliver en integreret del af den danske idrætsverden.

Sådan en pulje kan bidrage til, at der fremadrettet bliver udviklet helt nye rammevilkår for offentligt/privat samarbejde på idrætsområdet.

I den idrætspolitiske aftale har politikerne taget idéen til sig om, at der er behov for nye tværgående initiativer, der kan løse sociale og sundhedsmæssige udfordringer, som eksempelvis ikke kan løftes af idrætsorganisationerne.

Alene den politiske anerkendelse af at alle idrætsudfordringer ikke nødvendigvis kan løses af foreningsidrætten er et fremskridt i sig selv – i en verden hvor foreningsidrætten ofte betragtes som grundlaget for al idræt.

Det er også værd at fremhæve, at vi har skabt politisk bevågenhed omkring behovet for en mere målrettet forebyggelsesindsats, der skal få en større del af de inaktive til at dyrke motion og idræt.

I den politiske aftale er det direkte nævnt, at det for eksempel kan være en indsats i forhold til børn og unge, som er stoppet med foreningsidræt, og i forhold til idrætstilbud for seniorer.

Arbejdet med at udvikle nye idrætspolitiske sigtelinjer bliver nu forankret i Kulturministeriet, som over de kommende år i samarbejde med en række andre ministerie og idrættens aktører – herunder DFHO – skal udarbejde nye idrætspolitiske sigtelinjer.

DFHO vil bidrage aktivt til denne proces. Der vil være både store og små sejre, som kan hentes hjem i det politiske arbejde.

Det er positivt, at der nu afsættes tipsmidler til en særlig idrætspuljepulje, og det er dejligt, at vi også på dette område har inspireret politikerne på Christiansborg.

På minussiden må vi desværre konstatere, at det er ret beskedne midler, der tale om, set i det store idrætsøkonomiske regnskab.

Flere medlemmer - Ny kontingentstruktur

Et andet område som i det forløbne år har optaget bestyrelsen har været, at se på hvordan DFHO kan få flere medlemmer.

Når man måler på, hvor stor en repræsentation DFHO har i forhold til antal idrætsaktive i de dansk fitnesscentre, så er brancheorganisationen virkelig godt med.

Når vi måler på antal centre, står vi også ret godt.

Men når vi måler på antal juridiske enheder i fitnessbranchen, så er der plads til forbedring.

Vi har den vision, at DFHO skal være den foretrukne organisation for fitnesscentre i Danmark og være en betydningsfuld politisk repræsentant, der beskytter og promoverer alle sine medlemmer.

Hvis vi skal være den fortrukne organisation, så kræver det naturligvis, at vi har fokus på de emner, som optager virksomhederne i branchen.

Forrige år gennemførte vi en medlemsanalyse, der viste, at de tre højst prioriterede fokusområder er:

1)        Fuld offentlig finansiering af antidopingarbejdet

2)        Skattefrihed for arbejdsgiverbetalt motion

3)        Sikre branchen mod unfair konkurrence

Et sådant mandat fra medlemmerne tegner naturligvis den retning, som bestyrelsen arbejder i og vi er nu nået et godt stykke hen ad vejen med antidopingarbejdet.

Men vi har også etableret fornuftige og branchetilpassede overenskomster i samarbejde med Dansk Erhverv.

Vi har etableret en erhvervsfaglig grunduddannelse som fitnessinstruktør, hvor vi som branche bidrager til at opnå et bæredygtigt kompetenceniveau og samtidigt skaber værdi for både elever og virksomheder.

Der er en række andre områder, hvor DFHO har gjort en stor forskel for virksomhederne i branchen. Aftalerne med ADD og KODA er gode eksempler.

Bestyrelsen er imidlertid nået frem til den konklusion, at der – uanset hvilke temaer vi arbejder med – er ét vilkår, som har afgørende betydning for medlemskab af DFHO. Det vilkår er prisen.

Derfor har DFHO brugt året på at analysere os frem til, hvordan en ny kontingentstruktur kan skabe større mulighed for at være en attraktiv og foretrukken organisation for endnu flere virksomheder i branchen.

Vi er på trods af mange drøftelser endnu ikke nået frem til en kontingentstruktur, der har den rette balance i forhold til kontingentreduktion og ambitionsniveau.

Der kan derfor ikke garanteres en kontingentnedsættelse på nuværende tidspunkt, men det kan garanteres, at drøftelserne vil forsætte i tiden fremover. Det skal være billigere at være medlem af DFHO, så vi kan tiltrække de små centre som nye medlemmer.

Afslutning og perspektiv

Afslutningsvis vil bestyrelsesformanden gerne takke de gode bestyrelseskolleger og sekretariatet for et spændende og engageret arbejde.

Fitnessbranchen står foran flere spændende udfordringer i de kommende år:

  • Vi skal i højere grad udvikle det samlede marked og det enkelte centers mulighed for at være leverandør til det offentlige.
  •  
  • Vi skal benytte DFHO’s position med 600.000 idrætsudøvere til at få sat nogle markante fingeraftryk i den kommende politiske proces om udviklingen af nye politiske sigtelinjer – først og fremmest i regi af Kulturministeriet og Sundhedsministeriet.
  •  
  • Sidst men ikke mindst skal DFHO forsætte vores vigtige samarbejde med bekæmpelse af dopingmisbrug og forfølge mærkesagen om fuld offentlig finansiering af ADD’s aktiviteter.

Disse udfordringer ser bestyrelsen og sekretariatet meget frem til at arbejde med i det kommende år.

foto.jpg

 

image_2.jpeg

 

image_1.jpeg

 

image_8.jpeg

 

img_0100.jpg

 

image_9.jpeg

 

image_19.jpeg

 

image_4.jpeg

 

img_0098.jpg

 

image_15.jpeg

 

image_21.jpeg

 

image_20.jpeg