Fitnessbranchens flotte udvikling får opmærksomhed

Antallet af fitnesscentre er steget med 62 procent fra 2006 til 2013, og centrene er ikke bare et storbyfænomen, men spredt ud over hele Danmark. Derfor satte DR i sidste uge fokus på den positive udvikling i fitnessbranchen. Ifølge DFHO er medieomtalen en direkte konsekvens af, at flere journalister og almindelige danskere får øjnene op for fitnesscentrenes voksende betydning.

Den 28. august fortalte DR, at antallet af fitnesscentre er steget med fra 334 centre på landsplan i 2006 til 543 i 2013. De seneste tal fra en større undersøgelse af fitnessbranchen viste altså, at der er kommet 62 procent flere fitnesscentre på bare syv år. Undersøgelsen viste også, at selvom der naturligvis er flest centre i de store byer, er fitnesskulturen nu så udbredt, at man selv i små kommuner kan få forretning ud af at åbne et fitnesscenter.

”Det er meget få kommuner, der ikke har et fitnesscenter. Det er blevet landsdækkende, fordi det tiltaler mange. Fitnesskulturen gør det nemt at dyrke motion. De tekniske og sociale barriere er sænket så lav, at alle kan melde sig ind. Og priserne er sænket markant”, siger Kasper Lund Kirkegaard, forskningsansvarlig analytiker hos DIF, som har stået for analysen.

Fitnessbranchens voksende betydning er tydelig

DR fortalte i forbindelse med analysen, hvordan selv en lille ø som Ærø nu har hele to fitnesscentre. Derudover præsenterede DR en grafiske fremstilling af den danske fitnessbranchens udvikling, som går mange årtier tilbage i tiden. Ifølge branchedirektør i DFHO, Morten Brustad, er det voksende antal fitnesscentre og den positive medieomtale en del af samme udvikling, hvor branchen får en vigtigere og vigtigere rolle i samfundet.

”Det er klart, at vi som branche kan være meget tilfredse med udviklingen. Den afspejler jo danskernes enorme og støt voksende interesse for fitness. Men jeg ser også den positive opmærksomhed i pressen som endnu et tegn på, at både politikere, idrætsaktører og helt almindelige danskere er ved at få øjnene op for fitnessbranchens store bidrag til både folkesundheden og samfundsøkonomien”, siger Morten Brustad.